Wanneer mensen aan een advocaat denken, denken ze vaak direct aan iemand die criminelen verdedigt. Er zijn echter veel meer advocaten die zich met andere rechtsgebieden dan strafrecht bezig houden. In dit artikel kom je erachter wat advocaten nu eigenlijk echt doen. 

Verschillende advocaten in verschillende rechtsgebieden

Van alle advocaten zijn er maar een paar die strafrecht doen. Er zijn zoveel verschillende rechtsgebieden. Elk gebied heeft zijn eigen regels en procedures. Denk aan ondernemingsrecht, faillissementsrecht, bestuursrecht, familierecht en nog veel meer. Je kunt ook naar hele specifieke rechtsgebieden zoeken, zoals naar een specialist in huurrecht van bedrijfsruimtes van RechtNet Advocaten’. Niemand kan de ontwikkelingen op alle rechtsgebieden bijhouden. Daarom specialiseer je jezelf als advocaat op een bepaald rechtsgebied. Tegenwoordig moeten alle advocaten hun keuze ook voor een bepaald rechtsgebied vastleggen en daarvoor jaarlijks verplicht bijscholing volgen.

Een goede advocaat kan goed praten

Het is een feit dat overal waar mensen samen leven, werken en gemeenschappelijke belangen moeten delen, conflicten onvermijdelijk zijn. De meeste alledaagse conflicten kunnen gelukkig door de betrokkenen zelf worden opgelost. Maar soms lukt dit niet. Vaak lijkt het probleem waar het conflict uit voortvloeide te complex. Het is dan de taak van de advocaat om voor de klant die zijn hulp inroept, te dienen als sparringpartner. Heb je wel alles overzien? Zijn alle feiten duidelijk? Heb je rekening gehouden met de argumenten van de andere partij? Het nadenken over jouw eigen positie begint met het inleven in het standpunt van de andere partij, met je eigen advocaat tegenover je. Alleen wanneer je dit goed voorbereid zullen, jullie argumenten overeind blijven. 

Een goede advocaat toetst de klanttevredenheid

Op het moment dat de conflictsituatie is opgelost, krijgt de klant van een goede advocaat een evaluatieformulier. In dit formulier kan de klant aangeven in welke mate hij of zij over uiteenlopende aspecten van de dienstverlening en het behaalde resultaat tevreden is. Met deze resultaten kan een advocaat zichzelf blijven verbeteren en dat is belangrijk in hun vak. 

De ultieme drijfveer van een advocaat

Alhoewel een advocaat zich tot het uiterste inspant om aan zijn werk tevreden klanten over te houden, hoopt deze dat het conflict voor hun klanten zo snel mogelijk wordt opgelost. Het is natuurlijk voor niemand leuk wanneer ze een advocaat nodig hebben. Daar zijn advocaten zich ook bewust van. Mocht je ongewenst toch een keer bij een heftig conflict betrokken raken dan staan wij, de advocaten RechtNet, graag voor je klaar om de situatie vakkundig op te lossen.