Duurzaam taxi vervoer: initiatieven en innovaties die de sector groener maken

Toen mijn taxichauffeur trots vertelde over zijn nieuwe elektrische auto

“Moet je kijken,” zei mijn taxichauffeur vorige week, terwijl hij naar zijn dashboard wees. “Hele dag al aan het rijden, nog geen cent aan benzine uitgegeven.” Hij grijnste als een kind met nieuw speelgoed. Die man reed pas twee maanden in een elektrische taxi, maar was er compleet verkocht aan. En hij is niet de enige. Overal zie je taxi’s die steeds groener worden. Elektrisch, waterstof, slimme apps die routes optimaliseren. Echt waar, de taxi wereld verandert sneller dan je denkt. Vroeger dacht iedereen bij taxi’s aan die oude Mercedes diesels die zwarte rook uitstoten. Nu? Mijn dochter stapte laatst in een taxi die stiller was dan onze wasmachine. Geen geronk, geen stank, gewoon rustig wegzoeven. Taxibedrijven snappen dat klanten dit willen. Schone lucht, minder lawaai, minder schuldgevoel over het milieu. Slimme ondernemers springen er bovenop.

Elektrisch rijden wordt gewoon normaal

Mijn buurman rijdt al een jaar elektrische taxi en is er niet meer vanaf te krijgen. “Beste beslissing ooit,” zegt hij altijd. Eerst was hij skeptisch hoor. “Wat als de batterij leegraakt? Waar moet ik laden?” Allemaal zorgen die nergens op sloegen. Nu lacht hij erom. Zijn auto laadt ’s nachts thuis op, kost hem misschien vijf euro per dag aan stroom. Vroeger was hij veertig euro kwijt aan diesel. Reken maar uit. Plus die elektrische auto’s zijn veel stiller. Passagiers kunnen gewoon normaal praten zonder dat motorgeronk. En geen vieze luchtjes meer. Laatst had hij een zwangere vrouw in de auto die zo blij was dat het niet stonk naar uitlaat. “Dat soort momenten maken het de moeite waard,” vertelt hij. Steeds meer collega’s volgen zijn voorbeeld. Elektrische taxi’s zijn geen experiment meer, het is gewoon de toekomst die al begonnen is.

Waterstof voor wie veel kilometers maakt

Niet iedereen kan volledig elektrisch. Mijn neef rijdt taxi tussen verschillende steden en heeft soms ritten van tweehonderd kilometer. Dan is waterstof handiger. Tanken duurt drie minuten, net zoals bij benzine vroeger. Maar wat er uit de uitlaat komt? Alleen water. Echt waar, je kunt het opvangen en drinken als je wilt. Hij heeft zo’n waterstof taxi nu een half jaar en is er heel tevreden over. “Enige nadeel is dat er nog niet zoveel tankstations zijn,” zegt hij. “Maar dat komt wel.” Bij taxi Nootdorp kijken ze ook naar waterstof omdat ze veel lange ritten hebben. Duurder in aanschaf dan elektrisch, maar voor intensief gebruik misschien wel praktischer. De technologie wordt elk jaar beter en goedkoper. Over vijf jaar denk ik dat waterstof heel gewoon wordt, vooral voor taxi’s die veel kilometers maken.

Apps die slim rekenen waar je naartoe moet

Vroeger reden taxi’s maar wat rond, hopend op klanten. Verschrikkelijk inefficiënt. Nu hebben ze apps die precies weten waar vraag is. Mijn zwager werkt voor zo’n modern taxibedrijf en hij zegt dat het een wereld van verschil is. “App vertelt me waar ik naartoe moet, welke route het snelst is, soms zelfs of ik onderweg nog iemand kan oppikken,” legt hij uit. Veel minder lege kilometers, dus veel minder brandstof verspild. Soms deelt hij ritten met meerdere passagiers die dezelfde kant opgaan. Win-win situatie: klanten betalen minder, hij verdient hetzelfde, milieu wordt minder vervuild. Bij Taxi Service Vandaag gebruiken ze dit soort systemen ook. Gewoon slimmer werken. Technologie die echt helpt in plaats van alleen maar fancy te zijn. Dat is waar ik van hou.

Hybride auto’s als tussenstap

Mijn oom heeft een hybride taxi en vindt dat perfect voor zijn situatie. “Stadje rijd ik elektrisch, snelweg benzine,” zegt hij. Simpel maar effectief. Zijn brandstofverbruik is gehalveerd sinds hij van zijn oude diesel af is. Plus hybride technologie is bewezen. Geen experimentele troep, gewoon betrouwbare auto’s die minder verbruiken. Ook biobrandstoffen worden steeds interessanter. Klinkt raar, maar diesel gemaakt van frituurvet rijdt prima. Een collega van mijn oom rijdt ermee en zegt dat je geen verschil merkt. Behalve dat het soms een beetje ruikt naar friet, maar dat is niet erg toch? Deze tussenoplossingen helpen bedrijven om stap voor stap groener te worden zonder meteen hun hele vloot om te gooien. Verstandige aanpak voor voorzichtige ondernemers.

Een taxi langer laten leven

Duurzaamheid is niet alleen nieuwe technologie. Het gaat ook om je spullen beter verzorgen zodat ze langer meegaan. Mijn opa reed vijftig jaar taxi en zei altijd: “Behandel je auto goed, dan behandelt hij jou goed.” Wijze woorden. Ken een chauffeur die al acht jaar in dezelfde auto rijdt. Ziet er nog uit alsof hij nieuw is. Hoe doet hij dat? Elke week wassen, altijd op tijd naar de garage, goede olie gebruiken, voorzichtig rijden. Kost wat tijd en moeite, maar scheelt duizenden euros aan nieuwe auto’s. En minder nieuwe auto’s betekent minder vervuiling bij het maken ervan. Win-win weer. Modern taxi onderhoud gebruikt tegenwoordig computers die precies vertellen wanneer iets vervangen moet worden. Geen gisswerk meer, gewoon smart maintenance. Zo blijven auto’s veel langer goed en hoeven er minder nieuwe geproduceerd te worden.

Groene toekomst komt sneller dan verwacht

Vijf jaar geleden reed bijna niemand elektrische taxi. Nu zie je ze overal. Over vijf jaar? Dan is waarschijnlijk de helft van alle taxi’s emissievrij. Steden helpen mee met subsidies en speciale parkeerplaatsen. Jonge klanten weigeren steeds vaker vervuilende taxi’s. De beweging gaat vanzelf nu. Bedrijven die niet meedoen, raken klanten kwijt. Simpele business logica. Goedkoper om te rijden, klanten vinden het fijn, chauffeurs zijn trots op hun groene auto’s. Waarom zou je nog ouderwets blijven doen? Mijn taxichauffeur vrienden zijn allemaal bezig met plannen voor elektrisch of waterstof. Niet omdat het moet van de overheid, maar omdat het gewoon slimmer is. Veilig vervoer wordt groener zonder dat iemand er slechter van wordt. Integendeel, iedereen profiteert. Schonere lucht, minder lawaai, lagere kosten. De perfecte storm voor verandering. En die storm is al begonnen.

https://www.taxiservicevandaag.nl/

Dit artikel is samengesteld door het redactieteam van dekamervraag.nl, dat zich inzet voor het zorgvuldig selecteren en presenteren van betrouwbare en accurate informatie.

Gerelateerde berichten die u niet mag missen

Vervoer en transport

Mast Transport: Veiligheid en Voorbereiding

Bij mast transport komt meer kijken dan alleen het verplaatsen van een grote structuur. Het vereist zorgvuldige planning, specifieke expertise en aandacht voor veiligheid. In

Vervoer en transport

Elektrische vervoermiddelen zonder rijbewijs

In de afgelopen jaren zijn elektrische voertuigen steeds populairder geworden vanwege hun milieuvriendelijkheid en efficiëntie. Elektrische auto’s en elektrische fietsen zijn voorbeelden van elektrische voertuigen