De sportbranche in Nederland in cijfers

De Nederlandse sportbranche is big business. In 2019 werd er ongeveer 5.7 miljard euro uitgegeven aan het sportaanbod, inclusief topsport. ...

De Nederlandse sportbranche is big business. In 2019 werd er ongeveer 5.7 miljard euro uitgegeven aan het sportaanbod, inclusief topsport. Hieronder vallen faciliteiten maar ook materialen, uitrustingen en het bestellen van medailles en andere sportprijzen. Daarbij moet gezegd worden dat de meest populaire sport van Nederland, fitness de wind wat minder in de rug heeft gekregen. Met een aandeel van 19% is deze tak van sport, en dat bedoelen we letterlijk, minder hard gegroeid dan in voorgaande jaren. Ontdek hoe het sportlandschap van Nederland er vandaag de dag uitziet, lees snel verder!

De economische ‘Big 5’ van Nederlandse sporten

Nederlanders zijn hoofdzakelijk individuele sporters. Dat wordt duidelijk wanneer we de top 5 sporten erbij pakken waar het meeste geld aan uit wordt gegeven.

Hoewel de populariteit van fitness wat minder hard groeit is het met 19% van de omzet nog altijd de grootste, gevolgd door 14% die aan hardlopen wordt uitgegeven. Samen met 13% van de omzet die wandelaars uitgeven vormt de top 3 dus al bijna de helft (46%) van het sportaanbod in Nederland. Op de vierde plek komen we de wintersporters (9%) tegen. Een beetje een vreemde eend in de bijt omdat mensen natuurlijk niet wekelijks op wintersport gaan, terwijl andere sporten wel wekelijks beoefent worden. Maar mensen die op wintersport gaan geven over het algemeen wel meer geld uit aan hun equipment.

Met een aandeel van 8% is voetbal de eerste en enige teamsport die we in dit rijtje tegenkomen. Het geld dat in de voetballerij wordt uitgegeven is al een aantal jaar op zijn retour. Dat heeft er vooral mee te maken dat veel mensen ongedwongen willen sporten en niet gebonden willen zijn aan een wedstrijdschema. Binnen de voetbal wordt, net als bij hockey en tennis, wel meer geld uitgegeven aan toernooien, medailles, sportbekers en alle andere zaken die bij de organisatie van een sportevenement komen kijken.

Houd de ontwikkelingen in de markt goed in de gaten

Hoeveel voetbalmedailles, sportschoenen, banners en sportkleding er bestelt wordt is een indicatie voor de verschuivingen binnen de sportbranche. Door jezelf als ondernemer hiervan op de hoogte te houden kun je beter anticiperen op de toekomst en dat komt je bedrijf of vereniging ten goede. Ontdek de juiste trends en wordt, of blijf succesvol in de groeiende sportbranche van Nederland.

Delen:
Meer Berichten
Stuur ons een bericht

Registreer nu en deel jouw verhaal vandaag nog op ons platform. Ontdek hoe jouw verhaal anderen kan inspireren en verbinden.

Gerelateerde Berichten