Al weer een paar jaar geleden hebben wij onze krijtborden de klas uitgedaan en zijn we overgestapt naar een smartboard. Alhoewel de reacties van onze leerlingen bijzonder positief waren, moesten enkele van mijn collega’s er wel aan wennen. Zeker de oudere generatie was niet direct ‘om’. Want in plaats van je vaste plek naast het schoolbord had je nu ineens je handen meer vrij en regelde je de informatie op het bord via de pc. Ik vond de software die daarvoor nodig was niet ingewikkeld, na een duidelijke training had ik het eigenlijk al onder controle, maar zoals gezegd gold dat niet voor iedereen.               

Informatie via je pc in plaats van een krijtje

Oefening baart kunst; uiteindelijk had iedereen het onder de knie en waren we er allemaal blij mee, niemand uitgezonderd. Vooral toen we begonnen te merken dat we beter de aandacht vast konden houden van onze leerlingen. Nu we alles beter konden visualiseren kwam de lesstof beter uit de verf en de afwisseling op het smartboard was prettig voor ze. We presenteren niet alleen louter informatie, maar spelen er ook muziek op af, laten websites zien, foto’s, ga maar door. Er is dus veel (welkome) afwisseling. Lees meer over het smartboard op de website van JFAD.

De nieuwe generatie smartboards: de touchscreen

Dit jaar zijn sommige smartboards vervangen door een nieuwere versie, een touchscreen. Dit is een smartboard die interactief werkt. Door pen- en vingerherkenning reageert het bord op verschillende commando’s. Er kunnen meerdere leerlingen tegelijkertijd op het bord werken en het eindresultaat wordt opgeslagen voor de volgende les. Echt een enorme aanwinst. Dit bord werkt niet meer met een beamer, de lichtbron zit in het scherm zelf. Dat is ook prettig, omdat wij nog weleens problemen hadden met beamers waarvan de lamp stuk ging en dat probleem hebben wij dan direct met de touchscreen opgelost.

http://www.jfad.nl