Wat zijn de taken van een personeelsafdeling?

Binnen elk groot bedrijf is er een speciale afdeling opgericht die zich met name focust op het optimaal functioneren van de medewerkers. Deze afdeling heet vaak iets in de vorm van personeelszaken, human resources of afgekort HR-afdeling. Deze afdeling houd zich niet bezig met de kernactiviteiten van het bedrijf, maar zorgt er voor dat de medewerkers die deze kernactiviteiten wel uitvoeren dit optimaal doen. De medewerkers worden ondersteund door een personeelszaken afdeling, wat er voor zorgt dat zij zich op hun gemak voelen. Door medewerkers zich goed op hun plek te laten voelen creëer je een veilige en fijne werksfeer, waarin men meer klaargespeeld krijgt dan in een ieder-voor-zich omgeving.

Op de afdeling bevinden zich altijd een aantal HR adviseur, die zich bezighouden met de dagelijkse zaken, maar wat zijn die zaken eigenlijk? Het takenpakket van een HR medewerker is ontzettend gevarieerd en vooral gebaseerd op de problemen waar medewerkers tegen aan lopen tijdens hun werkzaamheden.

De personeelsafdeling houd zich onder andere bezig met de werving en selectie van nieuwe medewerkers. Ook zullen zij zich ontfermen over medewerkers waarvan de hulp niet langer noodzakelijk is voor het bedrijf. De afdeling is naast de selectie van potentiële medewerkers ook bezig met de salarisverwerking van het bedrijf, hierbij zorgt de afdeling er voor dat alle uren netjes worden opgenomen en uitbetaald. Ook vakantiedagen worden via deze afdeling geregistreerd.

De HR-afdeling is een afdeling die nog wel eens onderschat wilt worden. Zo’n afdeling en de medewerkers die er werkzaam zijn worden vaak afgespiegeld als zweverig, terwijl de kennis die benodigd is voor een functie binnen personeelszaken rust op geverifieerde modellen. Dit maakt dat de medewerkers van de HR afdeling wel degelijk goedgeschoolde werknemers zijn.

https://www.cbbs.nl/