|
Zuid-Holland is hét Nederlandse kassenbouwgebied, wat zich vooral concentreert rond het Westland. Vroeger, tot in de jaren 90 was de 3-B Hoek (het huidige Lansingerland) ook een grootschalig kassengebied met een eigen veiling in Berkel – die zich alweer decennialang in Bleiswijk bevindt. Maar met de woninguitbreiding (tussen Den Haag en Rotterdam moesten immers 100.000 nieuwe woningen worden gebouwd destijds), en de komst van de HSL (hoge snelheidslijn, dwars door het kassengebied…), zijn er veel kassen gesloopt. Sommige bedrijven verhuisden daarom alsnog naar het Westland (te vinden tussen Den Haag, Delft en Hoek van Holland) en moesten dus weer kassen laten bouwen. Nog steeds worden er bestaande kassen noodzakelijk gesloopt, om plaats te maken voor modernere varianten. Want wie een rondje Westland rijdt ziet al snel het verschil tussen oudere kassen en de nieuwe, hogere varianten. Maar wist je dat kassensloop niet zomaar aan ieder willekeurig sloopbedrijf kan worden uitbesteed, wil je het verantwoord uitvoeren? Kassensloop, een echte specialiteitKassensloop verschilt aanzienlijk van andere sloopwerkzaamheden, zowel qua aanpak, materiaalsoorten, veiligheidsrisico’s als logistieke eisen. Waar een traditionele sloop vaak betrekking heeft op gebouwen van beton, baksteen of hout, gaat het bij kassensloop om lichte constructies van staal, aluminium en glas. Toch kan kassensloop complexer zijn op technisch en organisatorisch gebied, dan op het eerste gezicht lijkt. 1. Constructieve en materiële verschillen Bij moderne kassen gaat het vaak om grote oppervlakken van honderden tot duizenden vierkante meters, vaak met technische installaties zoals verwarmingsbuizen, irrigatiesystemen, CO₂-leidingen, schermdoeken, luchtroosters en elektrische installaties. Al deze onderdelen moeten zorgvuldig worden losgekoppeld voordat de constructie wordt afgebroken. 2. Veiligheid en milieuaspecten Daarnaast ligt een kas vaak op een agrarisch terrein met omliggende gewassen of kassen die wél in gebruik blijven. Het is cruciaal om te voorkomen dat er schade optreedt aan naastgelegen installaties of dat grond wordt vervuild door olie, chemicaliën of bouwafval. 3. Logistiek en demontagevolgorde Vaak wordt er ook gekeken naar hergebruik. De metalen profielen, glasplaten en zelfs complete kassegmenten kunnen worden verkocht of opnieuw gebruikt. Dit hergebruik vergt echter dat alles netjes en systematisch wordt afgebroken — iets wat zonder ervaring moeilijk te realiseren is. 4. Reden om een gespecialiseerd bedrijf in te schakelen
Een onervaren sloopploeg of particulier kan onbedoeld veel risico lopen: instortingsgevaar door verkeerde volgorde van demontage, letsel door glasbreuk, milieuovertredingen door onjuiste afvoer van restmateriaal of zelfs schade aan omliggende kassen en infrastructuur. 5. Economische en praktische overwegingen |
| https://www.loonbedrijfkusters.nl/ |
Tags:
Dit artikel is samengesteld door het redactieteam van dekamervraag.nl, dat zich inzet voor het zorgvuldig selecteren en presenteren van betrouwbare en accurate informatie.

