Producenten en marketeers van zoetwaren als snoep en chocola steken veel tijd in het maken van een aantrekkelijke verpakking. Dit moet wel, want met al die verschillende soorten in het gangpad van de supermarkt moet de consument worden aangetrokken. Dit kan het best door een aansprekende verpakking te maken.

Loop een willekeurige supermarkt binnen en je zal een enorm aanbod van snoepen, chocolade repen en koekjes zien. Opvallende ontwerpen, kleuren en belettering verleiden tot het kopen van de producten. Meestal zit er ook wel een verband tussen de prijs van het snoep en de kwaliteit van de verpakking. Wanneer je een cadeautje bij de banketbakker of een duur warenhuis koopt wil je natuurlijk dat ook de verpakking indruk maakt. Een goud gemetalliseerde verpakking ziet er al een stuk exclusiever uit dan bijvoorbeeld karton. Toch is de wettelijke codering van de producten met ‘houdbaar tot’ datum en de barcode altijd minder mooi. Het is altijd vrij duidelijk aanwezig en hangt niet echt samen met de rest van de verpakking. Daar bestaan nu dankzij de technologische ontwikkelingen oplossingen voor. De huidige codeersystemen kunnen het merken van producten nu naadloos laten overgaan met de rest van het design.

Het is zelfs mogelijk om iets te printen op het voedsel zelf. Zo kunnen er logo’s of tekst op worden gedrukt, toch leuk als een klant de verpakking openmaakt en verrast wordt door zo iets. Deze soort food printing wordt overigens gedaan met een zogeheten non-contact printer. Het is compleet veilig voor consumenten, omdat er gebruikt gemaakt wordt van een mengsel van additieven die zijn opgelost in ethanol en water. Het is getest bij door meerdere onafhankelijke instanties en die hebben de techniek goedgekeurd. Deze en vele andere technologisch vooruitstrevende printers kun je kopen bij KBA metronic, een leidende leverancier van coding en marking systemen.

http://www.kba-metronic.com/nl/