De kamervraag
Image default
Onderwijs

Coach in het onderwijs

Achterstanden, door de Corona pandemie zijn ze op vrijwel elke school aan de orde. Gelukkig verschilt de mate van achterstanden tussen al deze scholen wel. Deze situatie is natuurlijk verre van optimaal en het is aan zowel de scholen als aan de regering, om met een plan te komen. Hoe gaan we ervoor zorgen dat deze leerlingen niet de dupe worden van het Corona beleid? Deze vraag geldt niet alleen voor de achterstanden, maar ook voor het mentale aspect wat scholen horen te bieden. Het is dus nodig om aan een andere aanpak te denken om het onderwijs in te vullen of door meer experts in te schakelen, denk bijvoorbeeld aan een coach in het onderwijs.

Niet alleen leerachterstanden

Wat het duidelijkste aan te tonen is, zijn de achterstanden die de scholieren hebben opgelopen. Opvallend is dat dit fenomeen op alle niveaus zich voordoet, van basisschool tot universiteit. Dit bevestigt het idee dat de achterstanden wel door het Coronavirus moeten komen. Deze achterstanden zijn zo duidelijk omdat de docenten simpelweg de toetsresultaten van voorgaande jaren naast de resultaten van huidige jaren kunnen leggen. Bij de mentale ontwikkeling van de leerlingen kan dit natuurlijk niet. Hierdoor dreigen deze mentale problemen al snel wat onderschat te worden.

Meer dan de helft

Mentale problemen zouden een erg belangrijk aspect moeten zijn voor de scholen en de regering. Uit onderzoek van het rivm is bijvoorbeeld gebleken dat meer dan de helft van de studenten kampt met psychische problemen als eenzaamheid, prestatiedruk en slapeloosheid. Als meer dan de helft van de studenten aangeeft mentale problemen te hebben, dan zou dit voldoende aanleiding moeten geven er nu echt werk van te maken deze mentale problemen op te lossen. Misschien zouden we dit ook voor de prestaties van de leerlingen moeten plaatsen en de prioriteit op de mentale gezondheid van de jongeren leggen in plaats van de druk op te voeren om te blijven presteren.

Het hebben van een toekomstvisie

Een oplossing is echter nog niet echt in beeld. Zo is de overheid momenteel bezig met het focussen op de eindexamenklassen, wat natuurlijk ook een belangrijk onderwerp is. Echter is het wegstrepen van een vak voor de examenklassen en het kunnen spreiden van je eindexamens niet de manier om alle Nederlandse scholieren hun problemen op te lossen. HIervoor is een bredere aanpak nodig. Denk bijvoorbeeld aan het didactisch Coachen waarbij ook gelet wordt op de mentale aspecten die jongeren nodig hebben of dat scholen en de overheid met meer ideeën moeten komen die de moraal van de leerlingen zullen stimuleren.

Gerelateerde artikelen

De introductie van ons nieuwe smartboard

Hoe je je positie op de arbeidsmarkt kunt versterken

Met deze workshops haal je kinderen uit hun hoofd