Vitamines zijn chemische verbindingen en zijn een essentieel onderdeel van je voedingspatroon. Ze helpen bij het opbouwen van je weerstand, metabolisme, zenuwstelsel en hebben vele andere werkingen. Elke vitamine heeft een eigen rol in dit artikel worden de belangrijkste vitaminen toegelicht.

Vitamine A: zit in dierlijke producten en is goed voor de huid, ogen en groei van de weerstand. Ook je eigen lichaam maakt deze vitamine aan, onder andere door het eten van wortelen, bloemkool, sinasappelen of bananen. Natuurlijk kan je dit ook uit supplementen halen.

Vitamine B: een verzamelnaam voor acht   vitamines die een belangrijke rol spelen in de cellulaire stofwisseling. Ze helpen vaak bij de werking van het metabolisme en maken het zenuwstelsel gezonder. Daarnaast hebben ze vaak een psychologische rol bij de vorming van neurotransmitters, zo zet vitamine B6 de stof 5 HTP om in serotine een neurotransmitter die weer een rol speelt bij het gelukkig voelen en eetlust. Vaak zijn ze los te verkrijgen als supplement maar er zijn ook aanbieders die het complete pakket in een supplement verkopen.

Dit product of ascorbinezuur is allicht een van de bekendste vitamine. Het helpt bij de vorming van bindweefsel, de opname van ijzer en het ondersteunen van de weerstand. Vitamine C is te vinden in fruit (citrusfruit, kiwi’s, bessen en aardbeien), groenten (met name in koolsoorten) en in aardappelen. Bij een tekort aan vitamine C zullen wonden minder snel genezen en de weerstand afnemen, het is dus belangrijk om voldoende binnen te krijgen als aanvulling zijn er supplementen verkrijgbaar.

Dit product: wordt in het menselijk lichaam geproduceerd onder invloed van zonlicht. De vitamine reguleert de niveaus van calcium en fosfaat in het bloed en beïnvloed het immuunsysteem. In de winter of bij veel binnenzitten kan er dus een tekort aan vitamine D ontstaan, aangeraden wordt om dit tekort aan te vullen met supplementen.

Vitamine E: beschermt de cellen, celwand, bloedbaan en weefsel. Het zit onder andere in olieen, brood, noten en graanproducten. Vitamine E is gevoelig voor verhitting en wordt dan afgebroken.

Vitamine K: een vitamine die belangrijk is voor de bloedstolling en botstofwisseling. Vooral bij baby’s is het aan te raden om vitamine K supplementen toe te dienen aangezien ze hier zelf te weinig van aanmaken.

http://www.topvitamins.nl/